تفاوت عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی
مقدمه: دنیای بزرگ عکاسی تشکیل شده از ژانرهای مختلف عکاسی، عکاسی تجاری (عکاسی صنعتی – عکاسی تبلیغاتی) یکی از مهمترین ژانرهای هنر عکاسی است.
در عکاسی تجاری ما ۲ مدل عکاسی حرفهای داریم تحت عنوان عکاسی صنعتی و عکاسی تجاری (دکوراتیو).
بسته به نیازی که داریم باید از نوع عکاسی متناسب با موضوع استفاده کنیم.
عکاسی تجاری چیست؟
فروشگاههای مجازی جهت عرضهی محصولات خودشون نیاز به نمایش محصولشون در بالاترین کیفیت ممکن در سطح وبسایت و یا دیگر بسترهای مجازی دارند.
عکس تجاری به عکسی گفته میشود که جهت اهداف تجاری و درآمد زا عکاسی میشود. که به ۲ گروه اصلی عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی تقسیم میشود.
به طور کلی عکس صنعتی منطق شما و عکس تبلیغاتی احساسات شما را درگیر خودش میکند.
عکاسی صنعتی
در عکاسی صنعتی هدف ما نمایش جزییات دقیق مصالح به کار رفته در محصول، نمایش تکسچر موجود، نمایش پرسپکتیو یا ابعاد و اندازهي دقیق و همچنین نمایش رنگبندی دقیق محصول است.
در عکاسی صنعتی از زمینهي تک رنگ عمدتا سفید یا سیاه استفاده میکنیم و خیلی به ندرت پیش میآید که رنگ ثانویه نیز به بکگراند اضافه شود.
علت استفاده از رنگ سفید و سیاه وجود بیشترین کنتراست (تضاد) نسبت به دیگر رنگها است که موجب میشود محصول به وضوح دیده شود.
استفاده از تک رنگ باعث میشود که همچنان تمرکز مخاطب یا مشتری روی محصول هدف باشد.
در عکاسی صنعتی از هیچ جسم یا دکوری اضافهای در کنار محصول مورد نظر استفاده نمیکنیم چرا که موجب پرت شدن حواس مشتری و اذیت شدن او میشود.
هدف عکس صنعتی اینه که بتونه جزییات محصول رو به بهترین شکل ممکن نمایش بده طوری که مشتری تصور کنه محصول به صورت واقعی در مقابل ایشان قرار دارد.
نمونه عکاسی صنعتی به شرح ذیل:
عکسی مشاهده میکنید توسط لیمافوتو به صورت صنعتی از ادویهجات شرکت طهرون گرفته شده.
عکاسی تبلیغاتی (عکاسی دکوراتیو)
عکاسی تبلیغاتی یا به دیگر کلام عکاسی دکوراتیو میخواهد محصول را با تصورات دلنشین مشتری یا مخاطب آمیخته کند و مخاطب مورد نظر را وارد یک داستان ذهنی میکند.
اغلب در عکاسی تبلیغاتی سعی میشود آنکورهای مثبت با الهام گرفتن یا استفاده از دکورهای طبیعت در مخاطب ایجاد شود.
نور و صحنه خیلی وقتا در این نوع عکسها اغراق آمیز و تصنعی ایجاد میشود.
در عکاسی تبلیغاتی از رنگ لعاب بسیار زیاد استفاده میشود.
عکاسی تبلیغاتی به ۲ صورت اجرا میشود:
- عکاسی با چیدن دکور و طراحی فیزیکی صحنه.
- عکاسی به صورت فوتومونتاژ.
در عکاسی به صورت چیدن دکور همانطور که از اسم آن پیداست صحنه را متناسب با محصول چیده و عکاسی میکنیم.
در عکاسی به صورت فوتومونتاژ ابتدا از محصول با زاویهی مورد نظر (منطبق با عکس پس زمینه و صحنهي مورد نظر) عکاسی میکنیم سپس توسط تکنیک فوتومونتاژ در فوتوشاپ سوژه را با صحنهي از پیش تهیه شده ادغام میکنیم.
نمونه عکاسی تبلیغاتی (فوتومونتاژ) به شرح ذیل:
عکسی مشاهده میکنید توسط لیمافوتو به صورت تبلیغاتی از ادویهجات شرکت طهرون گرفته شده.
موارد استفاده عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی
شاید برای شما سوال پیش بیاید که چه موقع از سبک صنعتی و چه موقع از سبک تبلیغاتی استفاده میکنیم.
در عکاسی محصول بسته به نوع نیاز و اینکه از چه محصولی استفاده میکنیم باید تعیین کنیم که چه نوع عکاسی بیشتر موجب دیده شدن و افزایش فروش میشود:
- استودیو لیمافوتو اغلب برای معرفی یک محصول جدید توصیه میکند که از عکاسی تبلیغاتی استفاده کنید. به عنوان مثال وقتی برای اولین بار میخواهیم یک برند رو جا بندازیم بهتره که از عکاسی تبلیغاتی استفاده بشه.
- مورد دیگر استفاده زمانیست که از یک محصول ۱۰ رنگبندی داریم. توصیه میشود عکس مادر دکوراتیو و ۱۰ رنگبندی به صورت صنعتی انجام شود.
- ابزارآلات صنعتی اغلب باید به صورت عکاسی صنعتی انجام شوند چرا که مشتریان مایل به مشاهدهي دقیق جزییات هستند، مانند متههای دریل.
- تولید کنندههایی که مستقیما با عرضه کننده ها و خورده فروشها سر و کار دارند. علت این است که محصول را از پیش میشناسند و فقط نیاز به مشاهدهي کیفیت متریال یا مواد استفاده شده در آن دارند.