کامپوزیشن یا ترکیب تصاویر در عکاسی تجاری
عکاسی تبلیغاتی یکی از ژانرهای پیچیده در دنیای عکاسی است که محدودیتی در خلاقیت و استفاده از شیوهي های گوناگون ندارد. کامپوزیشن در عکاسی یا ترکیب تصاویر در عکاسی تجاری و عکاسی صنعتی یکی از روشهای خوب برای بدست آوردن عکس تبلیغاتی جذاب و در نتیجه جذب مشتری است.
در این روش مجموعهي لیمافوتو از ترکیب چند تصویر با نوردهیهای مختلف برای رسیدن به یک عکس تبلیغاتی استفاده میکند که در ادامه به تفصیل دربارهی آن خواهیم گفت.
مراحل انجام عکاسی تجاری به روش کاپوزیشن
ما باید پیش از شروع عکاسی تجاری به روش کامپوزیشن، نقشهي چگونگی ثبت تصاویر را داشته باشیم. در این عکاسی که محوریت تبلیغاتی دارد (که البته تقریبا تمام تصاویر دارای دکور عکاسی تبلیغاتی محسوب میشوند) ابتدا بعد از چیدن دکور مناسب و تشخیص تعداد نور مناسب شروع به ثبت اولین تصویر میکنیم.
لیمافوتو در ثبت این تصویر از یک شاخه نور استفاده میکند. به جرات میتوان گفت که مهمترین رکن عکس حرفهای نوردهی متناسب با سوژه است. به این معنی هرچقدر بتوانیم نوردهی را جذابتر و قابل درک تر نمایش دهیم در جذب نگاه مخاطب موفقتر هستیم.
باید سعی کنیم با تغییر زاویهی نور ابعاد را به تصویر بکشیم. به گونهای دیگر باید گفت تمام سعی باید در آن باشد که تصویر ما تخت نباشد و ۳ بعدی جلوه کند. یکی از رازهای عکاسی تبلیغاتی استاندارد (عکاسی تجاری) تخت نبودن اشیا در عکس است. این امر بدون دانش کافی از نور محقق نخواهد شد.
چرا ترکیب تصاویر در عکاسی تبلیغاتی
گاهی وقتها صرف داشتن تعداد زیادی از تجهیزات دلیلی بر رسیدن به تصاویر زیبا و رویایی نمیشود و باید از خلاقیت استفاده نمود. به طور مثال در عکس بالا ما از ۴ عکس و ترکیب آنها استفاده کردیم. ۳ عکس جانبی و در آخر عکاسی محصول که باید طوری گرفته شود که نگاهها را به سمت خود جلب نماید.
برای شبیه سازی نور باریک مانند ورود نور از درب نیمه باز از یک جفت تخته به فاصله ۵ سانتیمتر استفاده کردیم تا بتوانیم نور ورودی از لای درب را شبیه سازی کنیم.
در ادامه پس از ثبت ۴ تصویر با نوردهیهای مختلف اقدام به ویرایش و ترکیب نهایی تصاویر در فوتوشاپ میکنیم که ميتوانید مراحل را در ویدئویی که برای شما عزیزان ترتیب دادهایم مشاهده کنید. برای مشاهدهي مراحل عکاسی های متفاوت به صفحهي اینستاگرام ما مراجعه بفرمائید.