الماس نوردهی

الماس نوردهی چیست و چه کاربردی دارد

الماس نوردهی چیست
کاربرد الماس نوردهی در عکاسی

الماس یا مثلث نوردهی؟

واژه‌ي بسیار آشنا در هنر و صنعت عکاسی مثلث نوردهی است که اکثر عکاسان در بدو ورود به این رشته با آن آشنا می‌شوند. برای درک کامل نور باید بدانیم که ما در کنار مثلث نوردهی الماس نوردهی را نیز داریم. برای فراگیری الماس‌ نوردهی همراه ما باشید.

طبق قانون مثلث نوردهی ما ۳ ضلع برای تامین نور در عکاسی خود داریم که به واسطه‌ي این ۳ ضلع می‌توانیم اثار خود را متمایز از دیگر آثار خلق کنیم.

الماس نوردهی برخلاف مثلث‌نوردهی که دارای ۳ ضلع است، ۴ ضلع دارد یعنی یک ضلع بیشتر که به مثلث نوردهی اضافه می‌شود. به طور خلاصه در مثلث نوردهی ۳ ضلع (سرعت شاتر، دریچه دیافراگم، آی اس او) برای تامین نور به کمک ما می‌آیند.

در الماس نوردهی ضلع چهارم یعنی نورفلاش یا قدرت فلاش نیز به مجموع پارامترهای نوردهی ما اضافه می‌شود.

لزوم دانستن الماس نوردهی

پیش از هر توضیحی تصاویر زیر را که توسط Manny Ortiz ثبت شده‌اند را تماشا کنید:

نمونه عکاسی با الماس نوردهی ترفند الماس نوردهی و تاثیر روی سوژه ترکیب نور محیطی و فلاش یا الماس نوردهی

در تصاویری که مشاهده کردید از ترکیب نور محیطی و نورفلاش استفاده شده است. (Ambient+Flash)

عکاس در این نوع عکاسی برای جلوه‌ي بیشتر عکس بخصوص در ساعات طلایی روز از ترکیب نور فلاش استفاده می‌کند و یا زمانی که نورخورشید پشت سوژه قرار دارد که باعث می‌شود تصویر سوژه درصدی حالت سیلوئت پیدا کند.

بنابراین عکاس از فلاش های اضافه کمک می‌گیرد.

وقتی که نورفلاش وارد صحنه می‌شود مثلث نوردهی برای ما کافی نیست و باید ضلع چهارم یا الماس نوردهی را نیز لحاظ کنیم.

بدین شکل باید به خاطر داشته باشیم که در کنار سرعت شاتر، دیافراگم و آیزو منبع نور فلاش نیز اضافه می‌شود.

تشریح الماس نوردهی

مهم‌ترین اصلی که باید بدانید این است که سرعت شاتر تا سرعت ۱/۲۰۰ یا ۱/۲۵۰ در برخی دوربین‌ها فقط روی میزان نور ورودی محیط تاثیر دارد و عملا روی میزان نور فلاش اثر نمی‌گذارد.

طبق این اصل اگر شما با سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه با دیافراگم ۵/۶ و آیزو ۱۰۰ عکاسی کنید و قدرت فلاش روی ۱/۱۶ باشد و نتیجه‌ي عکاسی کم نور باشد نمی‌توانید با کاهش عدد شاتر کمبود نور را جبران نمائید.

برای درک بهتر باید بدانید که نور محیط در تمام تایم سرعت شاتر وارد لنز و سنسور می‌شود.

یعنی وقتی سرعت شاتر روی ۱/۱۲۵ است در تمام این زمان نور محیط وارد می‌شود و اگر ۱/۶۰ شود به علت بزرگ‌تر شدن عدد در نتیجه طولانی تر شدن زمان نوردهی، نور بیشتری وارد سنسور می‌شود.

این درحالی است که این موضوع روی فلاش تاثیر ندارد. فلاش در سرعت بسیار بالاتری تخلیه می‌شود.

لطفا تصویر متحرک شاتر زیر را به خوبی مشاهده کنید:

تا سرعت ۱/۲۰۰ تقریبا شاتر در نهایت سایز خود باز می‌شود طبق تصویر بالا، و در تمام این مدت نور محیط وارد می‌شود اما نورفلاش مثلا با سرعت ۱/۸۰۰ تخلیه می‌شود که ما کنترلی روی آن نداریم. به خاطر داشته باشید که این موضوع ربطی به سینک با سرعت بالا یا HSS ندارد.

بنابراین با وجود نور محیط و نور فلاش و یا حتی فقط نورفلاش باید بر اساس تصویر زیر تصمیم گیری کنیم:

همانطور که در تصویر بالا به خوبی مشاهده می‌کنید نقاط مشترک رنگ مشترک قرمز و زرد دارن که دو مثلث نوردهی متفاوت را ایجاد می‌کنند و در آخر زمانی که ما از نور ترکیبی که پیش‌تر درباره‌ي آن صحبت کردیم استفاده می‌کنیم باید رنگ آبی را مدر نظر قرار بدهیم.

به طور مثال در صورتی که می‌خواهیم فقط نور محیط افزایش پیدا کند مثلا بکگراند سوژه روشن‌تر شود باید سرعت شاتر را کاهش دهیم تا نور بیشتری وارد سنسور دوربین شود.

این درحالی است که برای افزایش نور روی سوژه باید قدرت فلاش را افزایش دهیم یا منبع نور را به سوژه نزدیک تر کنیم.

در الماس نوردهی باید بدانید که گاهی به طور کل نور ما زیاد و یا کمتر از حد وسط است. در چنین مواردی باید از دیافراگم یا آی اس او که روی هردو تاثیر می‌گذارند استفاده کنیم.

مثال عملی الماس نوردهی طبق تصاویر ثبت شده توسط لیمافوتو

برای درک کامل موضوع ما از یک کره خر که در نمای پشت آن نور محیطی داریم و روی به روی آن فلاش را قرار دادیم استفاده کرده‌ایم طبق تصاویر زیر.

دقت کنید که در ۵ مرحله ۵ استاپ نور را توسط سرعت شاتر کاهش می‌دهیم.

از سرعت شاتر ۱/۲۰۰ شروع کرده و با پنج استاپ کاهش به ۱/۶ می‌رسیم.

توجه کنید که در تمام مراحل کره خر OVER EXPOSURE یا نوردهی بیش از اندازه نمی‌شود و فقط کمی نور محیط اطراف آن ایجاد می‌شود این در حالی است که نور بکگراند به شدت زیاد شده و الماس نوردهی را تصدیق می‌کند.

نمونه عکاسی با سرعت شاتر مختلف الماس نوردهی و مثلث نوردهی

در تصویر بعد ما به جای ۵ استاپ فقط سه استاپ نور توسط دیافراگم اضافه می‌کنیم یعنی از دیافراگم ۱۱ به ۴ می‌رسیم که مشاهده می‌کنید که به سرعت کره خر بیش از اندازه نوردهی می‌شود:

و اگر نیاز باشد که فقط نور فلاش افزایش پیدا کند دو راه داریم، یا باید قدرت فلاش را افزایش دهیم و یا فلاش را به سوژه نزدیک‌تر کنیم.

در آخر می‌توانید ویدیوئی که به همین جهت آماده شده را مشاهده بفرمایید.

 

مدیر محتوا نجمه میری

مدیر محتوا نجمه میری

علاقمند به هنر و عکاسی، فعالیت در زمینه ی ثبت تصاویر طبیعت و پرتره.

مقالات پیشنهادی

تفاوت نور در عکاسی

تفاوت نورهای مختلف در عکاسی

تفاوت نورهای مختلف در عکاسی تفاوت نور در عکاسی فارغ از ژانرهای مختلف (صنعتی، پرتره، انتزاعی، طبیعت و …) مهم‌ترین عامل تعیین کننده برای هر عکاسه. نورها به ۴ دسته‌ي اصلی تقسیم می‌شن: نورهای ثابت (مانند نورخوشید، نور شمع و آتش، نور داخل ساختمان‌ها، نور ماه و مهتاب، نور انواع

ادامه ی مطلب »
فرق عکاسی صنعتی با عکاسی تبلیغاتی

تفاوت عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

تفاوت عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی مقدمه: دنیای بزرگ عکاسی تشکیل شده از ژانر‌های مختلف عکاسی، عکاسی تجاری (عکاسی صنعتی – عکاسی تبلیغاتی) یکی از مهم‌ترین ژانرهای هنر عکاسی است. در عکاسی تجاری ما ۲ مدل عکاسی حرفه‌ای داریم تحت عنوان عکاسی صنعتی و عکاسی تجاری (دکوراتیو). بسته به نیازی

ادامه ی مطلب »
چرا باید برای عکاسی محصولم هزینه کنم

تاثیر عکاسی صنعتی و عکاسی محصول

تاثیر عکاسی صنعتی و عکاسی محصول دیر یا زود خریدهای حضوری جای خودشون رو به خریدهای غیر حضوری می‌دادند در نتیجه یعنی افزایش اهمیت عکاسی صنعتی و عکاسی محصول. افزایش خرید و فروش غیر حضوری تقریبا مصادف با به وجود آمدن کرونا شد که موجب ایجاد ترس از خانه خارج

ادامه ی مطلب »

الماس نوردهی

الماس نوردهی چیست و چه کاربردی دارد الماس یا مثلث نوردهی؟ واژه‌ي بسیار آشنا در هنر و صنعت عکاسی مثلث نوردهی است که اکثر عکاسان در بدو ورود به این رشته با آن آشنا می‌شوند. برای درک کامل نور باید بدانیم که ما در کنار مثلث نوردهی الماس نوردهی را

ادامه ی مطلب »

قانون مربع معکوس در عکاسی

قانون مربع معکوس در عکاسی توضیح کوتاهی درباره‌ي این پست همه‌ي ما می‌دانیم که برای عکاسی مهم ترین عامل نور است که در صورت نبودن آن هیچ عکسی در میان نخواهد بود. قانون مربع معکوس در عکاسی که یک قانون فیزیک و مرتبط با عکاسی و نوردهی است به کمک

ادامه ی مطلب »

وایت‌بالانس یا ترازسفیدی

همه چیز دربارهٔ وایت ‌بالانس یا تراز سفیدی وایت ‌بالانس یا تراز سفیدی اساس تصمیم گیری دوربین برای نورسنجی و نمایش رنگ‌ها در واقعی ترین شکل ممکن است. ترازسفیدی به خصوص در عکاسی صنعتی بسیار برای دوربین اهمیت دارد و صورت عدم رعایت آن با تصاویری بدجلوه مواجه خواهیم شد. معیار

ادامه ی مطلب »

عکاسی از منوی کافه و رستوران

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از منوی کافه ، فست‌فود و رستوران عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از منوی کافه ، رستوران و فست‌فود با وجود رقبای بسیار زیاد در این صنف امروزه یکی از زیرشاخه‌های مهم عکاسی تجاری می‌باشد. لیمافوتو با ثبت‌های استاندارد و به روز از خدمات کافه، رستوران و

ادامه ی مطلب »

عکاسی تبلیغاتی و کامپوزیشن یا ترکیب

کامپوزیشن یا ترکیب تصاویر در عکاسی تجاری عکاسی تبلیغاتی یکی از ژانرهای پیچیده در دنیای عکاسی است که محدودیتی در خلاقیت و استفاده از شیوه‌ي های گوناگون ندارد. کامپوزیشن در عکاسی یا ترکیب تصاویر در عکاسی تجاری و عکاسی صنعتی یکی از روش‌های خوب برای بدست آوردن عکس تبلیغاتی جذاب و

ادامه ی مطلب »

عکاسی از لباس و پوشاک

مراحل عکاسی از لباس توسط لیمافوتوگرافی یکی از ژانرهای زیرمجموعه‌ي عکاسی تجاری عکاسی صنعتی از لباس و پوشاک مختلف است. در این پست مراحل و آموزش عکاسی از لباس و پوشاک را برای شما قرار داده‌ایم. لیمافوتوگرافی با تجربه و تجهیزات کامل آماده است تا تصاویر جذابی را از لباس

ادامه ی مطلب »
مثلث نوردهی چیست و چه کاربردی دارد

مثلث نوردهی و اهمیت آن در عکاسی

مثلث نوردهی چیست و چه کاربردی دارد مثلث نوردهی یا سه ضلع اصلی نوردهی، مهم‌ترین ابزار در هر دوربین عکاسی است.امروز قصد داریم مثلث نوردهی را با کلمات صریح برای شما توضیح دهیم. تشبیه چشم انسان به سنسور دوربین استفاده از تشبیه و تمثیل همواره یکی از راه‌های ساده سازی

ادامه ی مطلب »
عکاسی ۳۶۰ درجه از محصولات در خانه به روش ساده

عکاسی ۳۶۰ درجه

آموزش عکاسی ۳۶۰ درجه در خانه اگر برای شما سوال است که چگونه عکس ۳۶۰ درجه بگیریم، این آموزش را دنبال کنید. آموزش عکاسی ۳۶۰ درجه در خانه به شکل بسیار ساده و کاربردی امکان پذیر است چرا که برای تجهیزات عکاسی ۳۶۰ درجه صرفا نیازی نیست که از تجهیزات گران

ادامه ی مطلب »
عمق میدان و دیافراگم

عمق میدان چیست

عمق میدان و دیافراگم چیست   عمق‌‌میدان یا ( دیافراگم باز و بسته – فرق عمق میدان کم و زیاد – ) یکی از پارامترهای اساسی در دوربین‌ های عکاسی است. برای درک بهتر عمق‌میدان -یا تفاوت دیافراگم باز و دیافراگم بسته یا اصطلاحا قطر دهانه لنز- با کمی مقدمه

ادامه ی مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *