آموزش تکنیک فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس

عکاسی با تکنیک انباشت فوکوس برای جلوگیری از پراش نور و کاهش شارپنس

داشتن دوربین عکاسی و تسلط بر مثل نوردهی (سرعت شاتر، دیافراگم و آی اس او) صرفا برای تبدیل شدن به یک عکاس کافی نیست! برای ارتقای سطح عکاسی‌امان خیلی وقتا لازم است که از تکنیک‌های مختلف نیز استفاده کنیم که یکی از آن تکنیک‌های فوق‌العاده، آموزش تکنیک فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس است که می‌تواند برای مواجه نشدن با پراش نور و کاهش شارپنس به کمک ما بیاید.

اگر مقالات لیمافوتو را دنبال کرده باشید در مقاله‌ی آموزشی عمق‌میدان درباره‌ی عمق میدان به تفصیل سخن گفته‌ایم.

بعضا در برخی تصاویر نیاز است که دامنه‌ي عمق میدان را گسترش دهیم یا اصطلاحا عمق‌میدان را زیاد کنیم. اما ما محدودیت داریم گاهی با بالاترین دیافراگم یعنی عمدتا عدد F22 باز هم به فوکوس کامل سوژه دست پیدا نمی‌کنیم همین امر باعث می‌شود تصویر آن چیزی که می‌خواهیم نشود. اینجا تکنیک فوکوس استکینگ به کار ما می‌آید.

خیلی وقتا تجربه کرده‌اید که با وجود عکاسی با دیاف بالا همچنان موضوع شارپ نبودن سوژه بخصوص در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی برای ما چالش برانگیز است. همراه ما باشید تا به همراه تصاویر ساده و راحت موضوع را برا شما شرح و بسط دهیم.

چگونه از آموزش تکنیک فوکوس استکینگ استفاده کنیم

برای شروع استفاده از این تکنیک انباشت فوکوس نیاز به چند مورد بسیار مهم داریم که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم. تکنیک فوکوس استکینگ نیاز به دانش مختصر و کمی مسائل فنی نیز دارد که در ذیل ذکر می‌شوند:

  1. سه‌پایه دوربین عکاسی محکم و ثابت.
  2. نور یکنواخت و بدون تغییر.
  3. نرم افزارهایی مانند فوتوشاپ و یا Helicon یا Zerene Stacker.
  4. دانش استفاده و ادیت در برنامه‌های ادیت.

علت نیاز به سه‌پایه دوربین در آموزش تکنیک فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس این است که شما لازم دارید چندین عکس بدون هیچ حرکت دوربین از سوژه ثبت کنید. تاکید می‌کنیم هیچ حرکتی نباید در حد حتی میلی‌متر بوجود بیایید چرا که باعث از بین رفتن زحماتتان می‌شود و حتی اگر بتوانید تا حدودی کار را پیش ببرید به آن تصویر آرمانی دست پیدا نخواهید کرد که علت آن مچ نشدن یا روی هم قرار نگرفتن تصاویر است که در ادامه با آموزش کامل برای شما جا می‌افتد.

وجود نور یکنواخت نیز مانند سه‌پایه که باعث می‌شود تصاویر نهایی شما بدون حرکت جانبی در عرض و طول ثبت شود تا بتوانید به درستی تصاویر را مچ کنید بر همین امر استوار است، یعنی متفاوت بودن رنگ و نور در مچ شدن تصاویر یا تراز شدن و سپس استک شدن اختلال شدید ایجاد می‌کند. خوب است که بدانید اساس کار فوتوشاپ و دیگر نرم افزارها نور و رنگ هستش و هوش مصنوعی دقیقا از همین دو پارامتر برای هرچیزی استفاده می‌کند.

 شروع کار با ثبت تصاویر ۳ عدد شیرینی

در مرحله‌ي اول با فوکوس گرفتن از شیرینی قهوه‌ای رنگ آغاز کردیم و کاملا کانون فوکوس را روی آن قراردادیم و تصویر اول را با اف ۱۶ و با سرعت شاتر ۲۰ و آی اس او ۲۰۰ ثبت کردیم که در زیر مشاهده می‌کنید:

مرحله‌ي اول آموزش تکنیک فوکوس استکینگ و فوکوس گرفتن روی شیرینی قهوه‌ای

 

با وجود استفاده از یک دیافراگم باز (۱۶) مشاهده می‌کنید که شیرینی سمت راست اصلا در فوکوس نیست – از بررسی شیرینی وسطی به علت اختلاف خیلی کم فوکوس صرف‌نظر می‌کنیم- وجود چنین مشکلی مارا مجاب می‌کند که گاهی در پروژه‌های عکاسی خود از این تکنیک زیبا استفاده کنیم. شاید برای شما سوال پیش بیاد که چرا از فوکوس ۱۶ استفاده می‌کنیم؟ به این علت که فوکوس ۱۶ تقریبا ماکزیمم فوکوسی است که موجب کاهش شارپنس تصویر نمی‌شود و شارپ‌ترین تصویر را به ما می‌دهد و تقریبا پراش نور در آن نداریم.

پراش نور

مسئله پراش نور که باعث کاهش شارپنس تصویر می‌شود یک مسئله‌ي بسیار پیچیده و مفصل در عکاسی و دوربین‌های دیجیتال است که با افزایش دیافراگم به اعداد بالاتر از ۱۴ و ۱۶ و نهایتا ۲۲ افزایش شدیدی پیدا می‌کند و همین امر باعث می‌شود که عکاسی با دیافراگم بالا چندان دلچسب عکاسان حرفه‌ای نباشد و به طورکلی و بسیار خلاصه عبور نور‌های موازی در دهانه‌ي لنز به علت بسته شدن دیافراگم یا ساده‌تر، افزایش عدد F که موجب کوچک شدن دهانه و کاهش نوردهی و افزایش عمق‌میدان است موجب می‌شود نورها با یکدگیر تداخل کنند و همین امر در نهایت علت کاهش شارپنس تصویر ما می‌شود.

در مرحله‌ي بعدی فوکوس را روی شیرینی ۲ قرار دادیم که آنچنان تاثیری نداشت و در مرحله‌ي بعد فوکوس را روی شیرینی سمت راست تزیین شده با کنجد قرار دادیم و به وضوح مشاهده خواهید کرد که شیرینی کرم‌کاکائویی فلو شده و شیرینی کنجدی در شارپ ترین حالت ممکن قرار دارد و نتیجه شد تصویری که در ذیل مشاهده‌ می‌کنید:

جا به جایی نقطه فوکوس برای ادامه ی تکنیک فوکوس استکینگ

 

مراحل انجام تکنیک فوکوس استکینگ در فوتوشاپ

در ادامه بعد از ثبت سه تصویر و آماده کردن رنگ و نور آن‌ها در لایتروم، می‌توانید مستقیم با راست کلیک روی مجموعه‌ي عکس‌های سکلت شده در مسیر Edit In گزینه‌ي Open As Layers in Photoshop را بزنید و منتظر بمانید بسته به تعداد تصاویر آن‌ها در فوتوشاپ لود شوند همچنین می‌توانید مستقیما در فوتوشاپ و در مسیر File و Scripts سپس Load Files Into Stack را بزنید و تصاویر را انتخاب کنید.

( بسته به تعداد و بزرگی سوژه و شرایط عکاسی تعداد تصاویر ثبت شده متغییر است و این عدد می‌تواند از ۲ تا ۱۰ تصویر نیز باشد که شما تعیین کننده‌ی تعداد آن هستید) 

در ادامه پس از اضافه کردن تصاویر آن‌ها را یکجا انتخاب کنید و منوی Edit گزینه‌ی Auto-Align layers را در حالت Auto بزنید و منتظر بمانید تا فوتوشاپ عملیات منطبق کردن طول و عرض تصاویر را انجام دهد. البته خالی از لطف نیست که بگوییم این مرحله چندان انجام دادنش ضروری نیست و در مرحله بعد خودبه خود انجام خواهد شد و برای نتیجه‌ي بهتر این مورد انجام می‌شود.

اکنون در همان منوی Edit این بار گزینه‌ي Auto-Blend layers را بزنید و روی گزینه‌ی پیشفرض یعنی Stack Image قرار داشته باشد و دست به گزینه‌های دیگر نزنید. با اینتر و تایید عملیات انجام خواهد شد که بسته به نوع سیستم می‌تواند از چند ثانیه تا یکی دو دقیقه زمان ببرد. بعد از اتمام کار شما مشاهده می‌کنید که هوش مصنوعی فوتوشاپ با استفاده از تکینک ماسک ناحیه‌های خارج از فوکوس را حذف کرده و ۳ تصویر را درست روی یکدیگر منطبق کرده است که در نهایت یک فایل Merged شده اضافه می‌شود و شما می‌توانید هر تصویر را با نگهداشتن Shift و کیک روی ماسک آن، ماسکش را خاموش کرده و تصویر را در حالت اولیه نیز مشاهده کنید.

تصوبر نهایی:

نتیجه‌ي نهایی تکنیک فوکوس استک یا انباشت فوکوس برای جلوگیری از پراش نور

نکات تکمیلی

ممکن است در طی این تکنیک به بزرگترین مشکل یعنی عدم مچ شدن تصاویر مواجه شوید که توصیه لیمافوتو اینست که:

  • حتما نکات نوردهی یکسان را مجدد چک کنید.
  • به هیچ عنوان قبل از مچ شدن تصاویر کراپ انجام ندهید.
  • حتما دوربین را به هر نحوی شده ثابت نگهدارید.
  • به هیچ عنوان حین شات زدن راه نروید.
  • ترجیحا از تایمر یا کنترل جهت شات زدن استفاده کنید.
  • اگر بازهم به مشکل خوردید از نرم‌‌افزارهای دیگر که نام بردیم استفاده کنید و اگر باز هم پاسخ نگرفتید می‌توانید به صورت دستی ماسک انجام دهید که فقط موجب زمان بر شدن می‌شود.

در نهایت می‌توانید فیلم آموزشی که لیمافوتو برای شما عزیزان در نظر گرفته را نیز ببینید و در آخر هر سوالی داشتید می‌توانید در کامنت زیر همین پست بپرسید. تمرین زیاد را فراموش نکنید.

مدیر محتوا نجمه میری

مدیر محتوا نجمه میری

علاقمند به هنر و عکاسی، فعالیت در زمینه ی ثبت تصاویر طبیعت و پرتره.

مقالات پیشنهادی

تفاوت نور در عکاسی

تفاوت نورهای مختلف در عکاسی

تفاوت نورهای مختلف در عکاسی تفاوت نور در عکاسی فارغ از ژانرهای مختلف (صنعتی، پرتره، انتزاعی، طبیعت و …) مهم‌ترین عامل تعیین کننده برای هر عکاسه. نورها به ۴ دسته‌ي اصلی تقسیم می‌شن: نورهای ثابت (مانند نورخوشید، نور شمع و آتش، نور داخل ساختمان‌ها، نور ماه و مهتاب، نور انواع

ادامه ی مطلب »
فرق عکاسی صنعتی با عکاسی تبلیغاتی

تفاوت عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی

تفاوت عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی مقدمه: دنیای بزرگ عکاسی تشکیل شده از ژانر‌های مختلف عکاسی، عکاسی تجاری (عکاسی صنعتی – عکاسی تبلیغاتی) یکی از مهم‌ترین ژانرهای هنر عکاسی است. در عکاسی تجاری ما ۲ مدل عکاسی حرفه‌ای داریم تحت عنوان عکاسی صنعتی و عکاسی تجاری (دکوراتیو). بسته به نیازی

ادامه ی مطلب »
چرا باید برای عکاسی محصولم هزینه کنم

تاثیر عکاسی صنعتی و عکاسی محصول

تاثیر عکاسی صنعتی و عکاسی محصول دیر یا زود خریدهای حضوری جای خودشون رو به خریدهای غیر حضوری می‌دادند در نتیجه یعنی افزایش اهمیت عکاسی صنعتی و عکاسی محصول. افزایش خرید و فروش غیر حضوری تقریبا مصادف با به وجود آمدن کرونا شد که موجب ایجاد ترس از خانه خارج

ادامه ی مطلب »

الماس نوردهی

الماس نوردهی چیست و چه کاربردی دارد الماس یا مثلث نوردهی؟ واژه‌ي بسیار آشنا در هنر و صنعت عکاسی مثلث نوردهی است که اکثر عکاسان در بدو ورود به این رشته با آن آشنا می‌شوند. برای درک کامل نور باید بدانیم که ما در کنار مثلث نوردهی الماس نوردهی را

ادامه ی مطلب »

قانون مربع معکوس در عکاسی

قانون مربع معکوس در عکاسی توضیح کوتاهی درباره‌ي این پست همه‌ي ما می‌دانیم که برای عکاسی مهم ترین عامل نور است که در صورت نبودن آن هیچ عکسی در میان نخواهد بود. قانون مربع معکوس در عکاسی که یک قانون فیزیک و مرتبط با عکاسی و نوردهی است به کمک

ادامه ی مطلب »

وایت‌بالانس یا ترازسفیدی

همه چیز دربارهٔ وایت ‌بالانس یا تراز سفیدی وایت ‌بالانس یا تراز سفیدی اساس تصمیم گیری دوربین برای نورسنجی و نمایش رنگ‌ها در واقعی ترین شکل ممکن است. ترازسفیدی به خصوص در عکاسی صنعتی بسیار برای دوربین اهمیت دارد و صورت عدم رعایت آن با تصاویری بدجلوه مواجه خواهیم شد. معیار

ادامه ی مطلب »

عکاسی از منوی کافه و رستوران

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از منوی کافه ، فست‌فود و رستوران عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از منوی کافه ، رستوران و فست‌فود با وجود رقبای بسیار زیاد در این صنف امروزه یکی از زیرشاخه‌های مهم عکاسی تجاری می‌باشد. لیمافوتو با ثبت‌های استاندارد و به روز از خدمات کافه، رستوران و

ادامه ی مطلب »

عکاسی تبلیغاتی و کامپوزیشن یا ترکیب

کامپوزیشن یا ترکیب تصاویر در عکاسی تجاری عکاسی تبلیغاتی یکی از ژانرهای پیچیده در دنیای عکاسی است که محدودیتی در خلاقیت و استفاده از شیوه‌ي های گوناگون ندارد. کامپوزیشن در عکاسی یا ترکیب تصاویر در عکاسی تجاری و عکاسی صنعتی یکی از روش‌های خوب برای بدست آوردن عکس تبلیغاتی جذاب و

ادامه ی مطلب »

عکاسی از لباس و پوشاک

مراحل عکاسی از لباس توسط لیمافوتوگرافی یکی از ژانرهای زیرمجموعه‌ي عکاسی تجاری عکاسی صنعتی از لباس و پوشاک مختلف است. در این پست مراحل و آموزش عکاسی از لباس و پوشاک را برای شما قرار داده‌ایم. لیمافوتوگرافی با تجربه و تجهیزات کامل آماده است تا تصاویر جذابی را از لباس

ادامه ی مطلب »
مثلث نوردهی چیست و چه کاربردی دارد

مثلث نوردهی و اهمیت آن در عکاسی

مثلث نوردهی چیست و چه کاربردی دارد مثلث نوردهی یا سه ضلع اصلی نوردهی، مهم‌ترین ابزار در هر دوربین عکاسی است.امروز قصد داریم مثلث نوردهی را با کلمات صریح برای شما توضیح دهیم. تشبیه چشم انسان به سنسور دوربین استفاده از تشبیه و تمثیل همواره یکی از راه‌های ساده سازی

ادامه ی مطلب »
عکاسی ۳۶۰ درجه از محصولات در خانه به روش ساده

عکاسی ۳۶۰ درجه

آموزش عکاسی ۳۶۰ درجه در خانه اگر برای شما سوال است که چگونه عکس ۳۶۰ درجه بگیریم، این آموزش را دنبال کنید. آموزش عکاسی ۳۶۰ درجه در خانه به شکل بسیار ساده و کاربردی امکان پذیر است چرا که برای تجهیزات عکاسی ۳۶۰ درجه صرفا نیازی نیست که از تجهیزات گران

ادامه ی مطلب »
عمق میدان و دیافراگم

عمق میدان چیست

عمق میدان و دیافراگم چیست   عمق‌‌میدان یا ( دیافراگم باز و بسته – فرق عمق میدان کم و زیاد – ) یکی از پارامترهای اساسی در دوربین‌ های عکاسی است. برای درک بهتر عمق‌میدان -یا تفاوت دیافراگم باز و دیافراگم بسته یا اصطلاحا قطر دهانه لنز- با کمی مقدمه

ادامه ی مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *